۱۷شهریور۱۴۰۳
87
0
مبایعه نامه چیست؟

مبایعه نامه چیست؟

مبایعه نامه

مبایعه نامه چیست؟ مبایعه نامه چه ویژگی‌هایی دارد؟ آیا با قولنامه تفاوت دارد یا خیر؟ در این مطلب میخواهیم جواب این پرسش‌ها را بیابیم. مطمئنا دانستن این اطلاعات حقوقی به ما کمک میکند تا در معاملات مختلفی که انجام میدهیم موفق‌تر باشیم و خیالمان بابت صحت معامله راحتتر باشد.

مبایعه نامه چیست؟

مبایعه نامه از کلمه بیع منشا گرفته است که به معنای خرید و فروش است. مبایعه نامه در حقیقت به سندی اطلاقی می شود که 2 طرف معامله یعنی فروشنده و خریدار بتوانند از آن استفاده حقوقی کنند. ویژگی‌ها و خصوصیات مورد معامله ،در مبایعه نامه درج میشود. مثلا اگر درباره ملکی باشد باید ویژگی های آن ملک به طور دقیق در مبایعه نامه ذکر شود.

چه مواردی در مبایعه نامه ذکر میشود؟

ویژگی های مورد معامله: شما چه بخواهید یک ماشین را معامله نمایید و چه بخواهید یک کالا را خرید و فروش کنید باید درباره ویژگی‌های آن حتما در مبایعه نامه توضیحاتی را درج نمایید. مثلا اگر مورد معامله ماشین است، توضیح دهید که مدل ماشین چند است؟ آیا از نظر فنی سالم است و یا خیر؟ و ...

زمان

شما باید در مبایعه نامه درباره زمان انجام تعهد هم توضیحاتی را بنویسید. مثلا اگر قرار است یک ماه دیگر مبلغ را با فروشنده تسویه نمایید حتما باید آن را ذکر نمایید. این تعیین زمان باعث میشود تا خریدار و فروشنده دچار سردرگمی نشوند.

تفاوت مبایعه نامه چیست؟

توافقات طرفین

هر توافقی که بین دو طرف معامله یعنی خریدار و فروشنده انجام میشود باید در مبایعه نامه ذکر شود. مثلا اگر شما برای تحویل خانه از فروشنده به خریدار زمانی را مشخص کرده‌اید باید در مبایعه نامه این زمان را ذکر نمایید.

قیمت

هزینه‌ای که خریدار در قبال آن معامله باید به فروشنده بپردازد را حتما باید در مبایعه نامه ذکر نمایید. مثلا اگر شما خانه‌ای را به ارزش یک میلیارد خریداری نمایید باید این مبلغ و نحوه تسویه آن از جانب خریدار در مبایعه نامه نوشته شود.

علاوه بر مواردی که ذکر شد، باید بند فسخ قرارداد هم در مبایعه نامه وجود داشته باشد. این بند درباره این توضیح میدهد که در چه شرایطی فروشنده خریدار میتوانند قرار داد را فسخ نمایند.

تفاوت مبایعه نامه و قولنامه

اگر بخواهیم درباره تفاوت قولنامه با مبایعه نامه خدمتتان توضیح دهیم، باید عرض کنیم که قولنامه در حقیقیت یک پیش قرارداد است که بین فروشنده و خریدار نوشته میشود. اما مبایعه نامه، قراردادی رسمی میباشد که دوطرف باید نسبت به تهعداتی که درآن درج کرده اند، پایبند باشند و تعهدات خود را عملی نمایند.

تفاوت مبایعه نامه و قولنامه چیست؟

نحوه تنظیم مبایعه نامه

وقتی دو طرف معامله همه شرایط را بررسی کنند و بر سر معامله به توافق برسند، در این وقت مشاور املاک این توافق و را در سامانه ثبت میکند و منتظر جواب آن میماند. بعد از این مرحله و دریافت تاییدیه، پیامک کد رهگیری برای فروشنده و خریدار ارسال میشود، این کد رهگیری 13 رقم دارد. بعد از تایید شدن یک متن برای بنگاهی که معامله در آنجا انجام شده است ارسال میشود که همان مبایعه نامه رسمی است و دارای 3 نسخه است. مبایعه نامه باید به امضای خریدار و فروشنده برسد و دارای تاریخ نیز باشد.

کلام آخر درباره مبایعه نامه

همانطور که گفتیم، مبایعه نامه نوعی سند است که بین خریدار و فروشنده نوشته میشود. اگر شما بخواهید برای خرید و فروش ملک مبایعه نامه را تنظیم نمایید باید حتما مشخصات ملک را به طور دقیق وارد نمایید، یکی از این ویژگی‌ها موقعیت جغرافیایی ملک است، مورد دیگر نحوه پرداخت هزینه خرید از طرف خریدار به فروشنده است . شما میتوانید هر پرسشی که درباره مبایعه نامه دارید را از کارشناسان حقوقی جویا شوید و بهترین راهنمایی‌ها را دریافت نمایید تا بتوانید معامله‌تان را به درستی و قانونی انجام دهید.

ارسال نظر
دیدگاه شما
ایمیل
نام
مقالات مرتبط

مبایعه نامه چیست؟

یکی از بخش های معامله های ملکی را می توان تنظیم مبایعه نامه در نظر داشت، اما تنظیم مبایعه نامه مهم و کلیدی است و باید در المان های تنظیمی آن دقت کنید.

مرکز خرید طوبی

یکی از نیازمندی هایی که در منطقه 22 تهران مشاهده می شود، مرکز خرید است که تعداد آن به نسبت کم است در میان تمامی مراکز خرید امروز می خواهیم مرکز خرید طوبی را که یکی از مراکز خرید شناخته شده در این منطقه است را به شما معرفی کنیم.

تفاوت طبقه اول و آخر برج را می دانید؟

اگر شما هم می خواهید در برج زندگی کنید و یا قصد خرید واحد در برج را دارید باید تفاوت بین طبقات را بدانید تا علت تفاوت قیمتی را متوجه شوید.

کلاهبرداری ها در منطقه 22 تهران

از سری مشکلاتی که در منطقه 22 تهران رخ می دهد کلاهبرداری هایی است که در هنگام پیش خرید افراد با آن مواجه هستند و در اینجا ما هر موضوعی را که باعث کلاهبرداری می شود را برای شما بازگو می کنیم.

امتیاز در تعاونی مسکن چیست؟

آشنایی و شناختی کامل از امتیاز در پیش خرید ملک در منطقه 22 تهران و معرفی امتیاز در تعاونی های مسکن برای سرمایه گذاری

شماره تلفن همراه خود را وارد کنید

بهترین مشاوره خود را تجربه کنید