دفتر املاک/وبلاگ/مجله دفتر املاک/سند تعاونی و کارتکس چیست؟
۱مرداد۱۴۰۳
258
0
سند تعاونی و کارتکس چیست؟

سند تعاونی و کارتکس چیست؟

از انواع سند های ملکی که برای خرید و فروش واحد های مسکونی عموما توسط تعاونی های مسکن، ادارات، دولتی و تعاونی های مسکن شرکت های خصوصی به افراد ارائه می شود. این نوع از سند های ملکی عموما در خرید امتیاز پروژه های منطقه 22 استفاده می شود. سند های ملکی مشکلات متعددی را در سال های اخیر ایجاد کرده اند که سبب شده تا اعتماد مردم نسبت به سند های تعاونی کم باشد.

سند تعاونی چیست؟

یکی از انواع کاربرد های سند تعاونی برای پروژه هایی است که در حال ساخت بوده و تعاونی های در حال ساخت پروژه از این نوع از سند های ملکی استفاده می کنند تا افرادی که ملک را خریده اند اطمینانی باشد و سند به صورت اختصاصی در اختیار مالک قرار دارد. تعاونی های مسکن از سند های تعاونی برای فروش واحد ها استفاده می کنند و به این علت است که به این سند ها به این نوع از سندهای ملکی سند تعاونی نام گیرد.

سند تعاونی ملک مانند سند تک برگ نیست که برای یک فرد صادر ‌شود بلکه برای همه مالکان صادر میشود. البته میتوان این اسناد را به تدریج و با طی نمودن مراحلی تبدیل به سند شخصی نمود که ارزش بالایی پیدا خواهد نمود. ما در این مطلب اطلاعات بیشتری را راجع به سند تعاونی در اختیار شما مخاطب عزیز قرار خواهیم داد.

تفاوت سند تعاونی و کارتکس را بدانید

سند تعاونی به چه املاکی تعلق می گیرد؟

این نوع از سند های ملکی به نام همان شرکت سازنده بوده و تمامی اقداماتی که برای گرفتن سند تفکیکی است برعهده شرکت یا همان تعاونی سازنده می باشد. اما گاها دیده می شود که سند مالکین که به نام خود اعضاست، به نام آن ها صادر نمی شود که این مشکل عدم هماهنگی میان شرکت سازنده با شهرداری است. این در حالی است که در سند تعاونی باید ذکر شده باشد که مسئولیت پرداخت عوارض شهرداری برعهده شرکت تعاونی است. همچنین شرکت تعاونی باید عوارض پایان کار را به شهرداری پرداخت نماید در غیر اینصورت بعد از گذشت چندین سال، سند مالکین صادر نشده و به نام شرکت سازنده می باشد.

مشکلات سند تعاونی چیست؟

سند تعاونی یک سند مادر است، که خریداران در آن دارای یک سهم مشخصی میباشند. هنگامی که هر شخص اقساط خود را واریز نماید در اولویت برای دریافت ملک خواهد بود. اما یکی از مشکلات مهم سند تعاونی این میباشد که سند مشاع است و افراد به صورت قولنامه ای صاحب ملک خواهند شد.

قولنامه هم مثل سند تک برگ شخصی اعتبار ندارد. اطلاعات مالک و ملک در سند شخصی نوشته میشود و فرد می‌تواند به راحتی به خرید و فروش ملک بپردازد. البته تعاونی‌های مسکن بعد از گذشت چند سال میتوانند این سند را تبدیل به سند شخصی کنند. یکی دیگر از مشکلات سند تعاونی که شاید خیلی هم مهم نباشد این است که هزینه تبدیل نمودن آن از مالک گرفته خواهد شد.

نحوه استعلام سند تعاونی

استعلام ملک و سند یکی از بهترین روش‌ها برای تعیین اصالت یک معامله است، یعنی شما با استعلام گرفتن میخواهید اعتبار سند و قانونی بودن آن را بررسی نمایید. شما برای استعلام سند باید به اداره ثبت اسناد و املاک مراجعه نمایید و درخواست خود را بعد از ارائه مدارک لازم ثبت کنید. البته استعلام سند تعاونی فقط با درخواست صاحبین ملک انجام خواهد شد.

آشنایی با نحوه معامله های ملکی به همراه تفاوت آن با کارتکس

نحوه معامله املاک تعاونی

اگر شما قصد خرید املاک تعاونی و معامله را دارید باید حتما از واقعی بودن معامله اطمینان پیدا نمایید. البته این نکات را هنگام معامله در نظر بگیرید:

  • شرکت تعاونی مد نظر به افراد تعاونی اجازه فروش ملک تعاونی را داده باشد.
  • حتما بررسی نمایید که شما به عنوان خریدار امکان انتقال سند تعاونی را داشته باشید.
  • برای ملکی که قصد خرید آن را دارید حتما امکان صدور سند وجود داشته باشد.
آشنایی و معرفی سند تعاونی و سند کارتکس

دفترچه مالکیت در تعاونی چیست؟

بعد از اینکه متقاضیان پروژه ثبت نام کردند و کارتکس یا همان سند تعاونی را دریافت کردند، در حقیقت مالک امتیاز پروژه خواهند شد. بعد از انجام مرحله پذیره نویسی و شروع فرآیند ساخت پروژه، شرکت تعاونی قراردادی را با اعضا، تحت عنوان دفترچه مالکیت امضا میکند. در حقیقت دفترچه مالکیت مانند کارتکس، تایید کننده مالکیت شخص در تعاونی میباشد با این اختلاف که تا مرحله گرفتن سند تک برگ دارای اعتبار قانونی است ولی قابلیت گرفتن وام یا فعالیت‌های دیگر که با سند تکبرگ قابل انجام میباشد را، متاسفانه ندارد.

موارد مهم درباره دفترچه مالکیت را باید در نظر داشته باشید.

چه مواردی در دفترچه مالکیت ذکر میشود؟

برای نمونه، موارد ذکر شده در دفترچه مالکیت یا قرارداد پروژه‌های منطقه 22 به این شرح است:

  • مشخصات تعاونی مسکن سازنده
  • نحوه محاسبه قیمت تمام شده و ضریب مرغوبیت
  • امکانات پروژه و سایر موارد
  • زمان تحویل واحد
  • زمان اخذ سند واحد
  • مشخصات فنی پروژه
  • تعداد طبقات
  • تیپ متراژی
  • متریال مورد استفاده
  • قیمت ساخت واحد های مسکونی برای هر متر مربع
  • تعداد واحد های مسکونی در هر طبقه
  • مشخصات مالک امتیاز پروژه
  • مشخصات زمین پروژه
  • قیمت زمین و تراکم برای هر متر مربع
  • جرائم دیرکرد تحویل و سند
  • نحوه پرداخت اقساط و جرایم دیرکرد
  • تعهدات تعاونی سازنده
  • تعهدات مالک

کلام آخر

ما در این مطلب درباره سند تعاونی یا کارتکس با شما مخاطب گرامی صحبت نمودیم. شما میتوانید هر گونه پرسشی را درباره این اسناد دارید با کارشناسان ما مطرح نمایید و در اسرع وقت پاسخ خود را دریافت نمایید.

ارسال نظر
دیدگاه شما
ایمیل
نام
مقالات مرتبط

مبایعه نامه چیست؟

یکی از بخش های معامله های ملکی را می توان تنظیم مبایعه نامه در نظر داشت، اما تنظیم مبایعه نامه مهم و کلیدی است و باید در المان های تنظیمی آن دقت کنید.

مرکز خرید طوبی

یکی از نیازمندی هایی که در منطقه 22 تهران مشاهده می شود، مرکز خرید است که تعداد آن به نسبت کم است در میان تمامی مراکز خرید امروز می خواهیم مرکز خرید طوبی را که یکی از مراکز خرید شناخته شده در این منطقه است را به شما معرفی کنیم.

تفاوت طبقه اول و آخر برج را می دانید؟

اگر شما هم می خواهید در برج زندگی کنید و یا قصد خرید واحد در برج را دارید باید تفاوت بین طبقات را بدانید تا علت تفاوت قیمتی را متوجه شوید.

کلاهبرداری ها در منطقه 22 تهران

از سری مشکلاتی که در منطقه 22 تهران رخ می دهد کلاهبرداری هایی است که در هنگام پیش خرید افراد با آن مواجه هستند و در اینجا ما هر موضوعی را که باعث کلاهبرداری می شود را برای شما بازگو می کنیم.

امتیاز در تعاونی مسکن چیست؟

آشنایی و شناختی کامل از امتیاز در پیش خرید ملک در منطقه 22 تهران و معرفی امتیاز در تعاونی های مسکن برای سرمایه گذاری

شماره تلفن همراه خود را وارد کنید

بهترین مشاوره خود را تجربه کنید