دفتر املاک/وبلاگ/مجله دفتر املاک/پیش فروش یا پیش خرید چیست؟
۹خرداد۱۴۰۳
113
0
پیش فروش یا پیش خرید چیست؟

پیش فروش یا پیش خرید چیست؟

پیش فروش یا پیش خرید چیست؟

پیش فروش یعنی چه؟ این روزها این واژه را زیاد میشنویم از پیش فروش ملک گرفته تا پیش فروش لوازم برقی و ... .ما در این مطلب میخواهیم درباره پیش فروش و پیش خرید ملک با شما دوست عزیز صحبت نماییم و آیا پیش خرید مزایا دارد؟ البته توجه اصلی این متن به پیش فروش ملک میباشد. خرسندیم که ما را تا انتهای این مطلب همراهی میکنید.

پیش فروش چیست؟

خود کلمه پیش فروش معنای آن را میرساند، پیش فروش یا پیش خرید یعنی چیزی را از قبل خریداری کنیم و صبر کنیم تا محصول مورد نظر آماده تحویل دادن شود. اگر بخواهیم برای پیش فروش ملک توضیح دهیم باید خدمتتان عرض کنیم که پیش خرید ملک‌ یعنی خانه‌ای را قبل از کامل شدن آن بخریم. بر اساس قانون پیش فروش ملک که در سال 1398 تصویب شد، فروشنده تعهد میدهد که واحد ساختمانی را با شرایطی که شما آن را پذیرفته اید و در موعد مشخص تحویل شما دهد.

پیش فروش یا پیش خرید یعنی چیزی را از قبل خریداری کنیم و صبر کنیم تا محصول مورد نظر آماده تحویل دادن شود.

مفاد قرارداد پیش فروش

در قرارداد پیش فروش پروژه باید این بندها و مفاد رعایت شود:

• توضیح درباره امکانات ملک مورد معامله مثل تعداد اتاق‌ها ، شماره طبقه، مساحت اعیانی، انباری، شماره واحد، پارکینگ

• ارائه و ثبت مشخصات فنی و معماری ساختمانی که واحد در آن ساخته می‌شود؛ مثل موقعیت ملک نوع کاربری و تعداد طبقات و کل واحدها، سیستم گرمایش و سرمایش، مساحت کل عرصه و زیربنا، ، نما، نوع مصالح مصرفی ساختمان و قسمت‌های مشترک در ملک.

• پلاک و اطلاعات ثبتی و نشانی محل احداث ملک

• زمان تحویل واحد پیش‌فروش‌شده و تنظیم سند رسمی برای انتقال قطعی ملک

• معرفی داوران

• معین نمودن تکلیف درباره تغییر قیمت و تغییر مشخصات مورد معامله، خسارت ها، تضمین‌ها و قرارداد بیمه‌ای

• اسم و مشخصات دقیق دو طرف قرارداد اعم از حقیقی یا حقوقی

• مشخص نمودن تعداد اقساط و نحوه پرداخت، بها یا عوض در قراردادهای معوض

• ‌ شماره قبوض اقساطی برای بها، تحویل و انتقال قطعی به خریدار

• تعیین تعهدات پیش‌فروشنده به مرجع صادرکننده پروانه ساخت

تعهدات فروشنده در قرارداد پیش‌فروش

باتوجه به قرارداد پیش‌فروش ملک، پیش‌فروشنده تعهد میدهد که ملکی را با مشخصات معینی که در قرارداد آمده است و در موعد مقرر به پیش‌خریدار تحویل دهد. شما هم به عنوان خریدار ملک تعهد میدهید که هزینه ملک مورد نظر را در تا زمان تحویل و آماده شدن در چند قسط به فروشنده پرداخت نمایید.

تعهدات فروشنده در قرارداد پیش‌فروش

برخی از تعهدات فروشنده در قرارداد پیش فروش آپارتمان عبارتند از:

• برطرف‌ نمودن مشکلات حقوقی و مالی ساختمان مورد قرارداد

• ارائه گزارش‌های دقیق اقدامات انجام‌شده توسط فروشنده در هر مرحله از ساخت و ساز

• انتقال سند ملک به پیش‌خریدار در وقت مناسب

• تحویل نهایی ملک باید با توجه به همه شرایطی باشد که خریدار درخواست نموده است

• دریافت مجوزهای مورد نیاز برای ساخت و ساز توسط فروشنده

• تحویل آپارتمان مورد نظر و توافق شده در موعد معین

• عدم واگذاری مسئولیت پیش‌‌فروشنده به افراد دیگر

تعیین حق فسخ قرارداد در قرار داد پیش فروش چگونه است؟

شما میخواهید ملکی را تحویل بگیرید که با شرایطی که از فروشنده درخواست نموده بوده‌اید و او هم در ازای این شرایط مبلغ مشخصی را از شما گرفته است، یکسان باشد. اما اگر اینطور نبود چکار باید کرد؟ در تنظیم قرارداد باید بندی را برای حق فسخ در نظر بگیرید تا اگر به هر دلیلی خانه آنطور که فروشنده تعهد داده بود، نبود شما بتوانید قرارداد را فسخ نمایید و مبلغی که تا آن زمان پرداخت نموده‌اید را پس بگیرید.البته توصیه میشود برای تنظیم قرارداد و حق فسخ در آن حتما با کارشناسان حقوقی مشورت‌های لازم را داشته باشید تا جلوی ضرر و زیان احتمالی گرفته شود. البته شما هم باید به عنوان خریدار از وظایف خود هنگام پیش خرید خانه مطلع باشید.

در تعیین حق فسخ قرارداد شما هم باید به عنوان خریدار از وظایف خود هنگام پیش خرید خانه مطلع باشید و  توصیه میشود برای تنظیم قرارداد و حق فسخ در آن حتما با کارشناسان حقوقی مشورت‌های لازم را داشته باشید تا جلوی ضرر و زیان احتمالی گرفته شود.

اگر بخواهیم این مطلب را جمع بندی نماییم، باید بگوییم که پیش خرید کردن در معاملات امروزی نقش پررنگی دارد. برخی از این معاملات که مربوط به حوزه املاک میشود هم از این قائده مستثنی نیست. وقتی شما خانه‌ای را پیش خرید میکنید این شانس را دارید که خانه را با قیمت پایین تری بخرید و برای پرداخت کامل آن مبلغ هم حداقل چند ماهی فرصت دارید و مجبور نیستید که کل مبلغ را یکجا پرداخت کنید. اما موضوعی که درباره پیش خرید معمولا مشتریان را نگران میکند این است که، ملک در زمان معین تحویل خریدار میشود یا نه؟ شما قبل از آنکه بخواهید برای تنظیم قرارداد پیش خرید اقدام نهایی را داشته باشید حتما با مشاوران املاک و مشاوران حقوقی مجرب و متخصص مشورت نمایید و سپس اقدام کنید. دفتر املاک، حرفه ای ترین و مجرب ترین مشاوران املاک تهران را گردهم آورده است تا شما بهترین پیشخرید را داشته باشید.

ارسال نظر
دیدگاه شما
ایمیل
نام
مقالات مرتبط

مبایعه نامه چیست؟

یکی از بخش های معامله های ملکی را می توان تنظیم مبایعه نامه در نظر داشت، اما تنظیم مبایعه نامه مهم و کلیدی است و باید در المان های تنظیمی آن دقت کنید.

مرکز خرید طوبی

یکی از نیازمندی هایی که در منطقه 22 تهران مشاهده می شود، مرکز خرید است که تعداد آن به نسبت کم است در میان تمامی مراکز خرید امروز می خواهیم مرکز خرید طوبی را که یکی از مراکز خرید شناخته شده در این منطقه است را به شما معرفی کنیم.

تفاوت طبقه اول و آخر برج را می دانید؟

اگر شما هم می خواهید در برج زندگی کنید و یا قصد خرید واحد در برج را دارید باید تفاوت بین طبقات را بدانید تا علت تفاوت قیمتی را متوجه شوید.

کلاهبرداری ها در منطقه 22 تهران

از سری مشکلاتی که در منطقه 22 تهران رخ می دهد کلاهبرداری هایی است که در هنگام پیش خرید افراد با آن مواجه هستند و در اینجا ما هر موضوعی را که باعث کلاهبرداری می شود را برای شما بازگو می کنیم.

امتیاز در تعاونی مسکن چیست؟

آشنایی و شناختی کامل از امتیاز در پیش خرید ملک در منطقه 22 تهران و معرفی امتیاز در تعاونی های مسکن برای سرمایه گذاری

شماره تلفن همراه خود را وارد کنید

بهترین مشاوره خود را تجربه کنید